Scratch

Entorno: https://scratch.mit.edu/

darse de alta y a empezar. Funciona desde un navegador


1.- Intro Scratch para padres (inglés subtitulado)

https://www.youtube.com/watch?v=Ok6LbV6bqaE


2.- Intro rápida para niños

https://www.youtube.com/watch?time_continue=37&v=98awWpkx9UM


3.- Descripción de la herramienta:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=LaJ_le67gEg


4.-  Crear un usuario

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=Ikrf2IZAzuU


5.- Qué es un algoritmo (para padres)

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=3sU6KIxjqMI


6.- Qué es un algoritmo 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=U3CGMyjzlvM 


Qué es un bucle

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=eXVe5OcNZIU 


7.- Las instrucciones

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=mpUkhAeAxLk


8.- Movimiento

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=x3DsXWDesJc 


9.- Apariencia

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=a-aDVxhKyJM


10.- Sonidos y música

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=MHZJ4XceAwE  


11.- Estructuras de control

https://www.youtube.com/watch?v=6c0XmQG_kHM&feature=emb_logo


12- Necesidad de coordinar objetos. Coordinación entre objetos por el envío de mensajes

Coordinación con el “esperar hasta qué”

ver projecto:  kk


13.- Las variables

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=AfeQxgJjZHM


14.- Juego de dictado (en catalán)

https://www.youtube.com/watch?v=U9YA4R1GTmE&feature=emb_logo


15.- Tutorial de Frank Sabater de com fer un joc de preguntes i respostes en Scratch V1.4

http://scratchcatala.com/videos/com-fer-un-joc-de-preguntes-i-respostes-amb-scratch/

Utilitza aquest tutorials o d'altres que trobis com a guia però dona-li el teu toc creatiu,  fes tots els canvis que consideres interessants. I sobretot us recoman que sigui divertit i real, és una bona oportunitat per provar noves coses a l'aula!


Activitat 1

En aquest primer projecte tindrem com a objectiu animar les lletres del nostre nom, per a fer-ho comptarem amb els següents materials:

- Les targetes "Anima el teu nom" de ScratchCatala

- El tutorial "Anima un nom" de Scratch que trobaràs fent clic a la secció "tutorials" dins d'Scratch i després en "Anima un Nom"

Cal crear així un projecte nou amb les lletres del teu nom animades i seguir aquests passos:

- Escull un fons.

- Repeteix per a totes les lletres del teu nom:

         -Tria una lletra de la Biblioteca de Personatges.

         -Afegeix el codi de les targetes o tutorial a la nova lletra (algunes possibles animacions són Clic de Colors,Girs, Fes un So, Lletra Balladora, Canvia de Mida, Prem una Tecla, Llisca pels Voltants)

- Prova

Cal fer els canvis necessaris per adaptar al teu gust o matèria i despertar la teva creativitat (sense treure els fonaments de la pràctica) per tal que no sigui exactament com els tutorials.

ENTREGA

Aquí és on has de lliurar el resultat del primer projecte amb:

  1. L'enllaç del projecte que et surt al teu navegador, tenint en compte que serà semblant a http://scratch.mit.edu/projects/45888554/ (amb un nombre diferent). Pots fer els canvis necessaris per adaptar al teu nivel o materia i despertar la teva creativitat (sense treure els fonaments de la pràctica).

  2. Comentar; les dificultats trobades (si n'has trobat), satisfacció amb el teu projecte i que creus què has après (si has après alguna cosa ;-)) o un nou descobriment realitzat!

  3. Finalmente també cal afegir el teu projecte a l'estudi de Scratch que he creat per al curs, aquest estudi servirà de repositori dels nostres projectes i així podreu consultar, modificar i  millorar el codi de tots els companys del curs;


Activitat 2

Activitat obligatòria 2: Animam personatges...

Seguim molt animats i ara animarem altres objectes o personatges, per a fer-ho comptarem amb els següents materials:

- Les targetes "Anima un personatge" de ScratchCatala i també et pot servir d'ajuda El tutorial "Anima un personatge" de Scratch

- Si ets de música o tens ganes de provar amb la part musical també pots incorporar activitats de les targetes "Fem música" 

Cal crear així un projecte nou amb els següents requisits:

  • Un fons i almenys 2 personatges o instruments diferents.

  • Cada personatge/instrument té una animació diferent.

  • Els personatges diran alguna cosa mentre que els instruments reproduiran algun só, melodia o cançó.

  • Cal incorporar canvis respecte de les targetes/instruccions per adaptar al teu gust o matèria i despertar la teva creativitat

ENTREGA

Aquí és on has de lliurar el resultat del projecte amb:

  • L'enllaç del projecte que et surt al teu navegador, tenint en compte que serà semblant a http://scratch.mit.edu/projects/45888554/ (amb un nombre diferent). Pots fer els canvis necessaris per adaptar al teu nivell o matèria i despertar la teva creativitat (sense treure els fonaments de la pràctica).

  • Comentar; les dificultats trobades (si n'has trobat), satisfacció amb el teu projecte i que creus què has après (si has après alguna cosa ;-)) o un nou descobriment.

  • Finalment també cal afegir el teu projecte a l'estudi de Scratch que he creat per al curs, aquest estudi servirà de repositori dels nostres projectes i així podreu consultar, modificar i  millorar el codi de tots els companys del curs;



Activitat 3

A aquesta pràctica ens convertim en narradors i caldrà contar una història, per a fer-ho comptarem amb els següents materials:

- Les targetes "Crea una Història" de ScratchCatala i també et pot servir d'ajuda El tutorial de Scratch

- Tenir en compte l'enviament de missatges (explicat a la targeta 8 de Crea una Història) que us facilitaran sincronitzar converses i moviments, són aquests blocs:

Cal crear així un projecte nou amb els següents requisits:

  • Un fons i almenys 2 personatges/objectes.

  • Han de dir alguna cosa els dos objectes, pots ser gravació d’àudio i/o escrit. Per sincronitzar aquestes converses cal utilitzar l'enviament de missatges ("envia a tots," "quan rebi"...) que trobareu a la targeta 8 de Crea una Història.

  • Un o més dels personatges tindrà algun tipus d'animació/moviment

  • Cal incorporar almenys 3 blocs d'esdeveniment diferents (sense incloure "quan la bandera es cliqui" )

  • Cal incorporar almenys un dels  blocs de control; com són els de bucle; "repeteix x" "repeteix fins" i/o per sempre... O control condicional; "si x llavors... sino ..."  i/o "si x llavors..."

  • Pots ser tot el creatiu que vulguis, pots narrar un conte, fer una presentació de la matèria o del professor als teus alumnes, parlar d'algun tema o esdeveniment per a la teva materia...  Adaptar-ho al teu gust o matèria sense límits!



Activitat 4

A aquesta pràctica dissenyarem el nostre primer joc i, com sempre per a fer-ho comptarem amb els següents materials:

- Les targetes "Joc d'Atrapar" de ScratchCatala i també et pot servir d'ajuda El tutorial de Scratch

Cal crear així un projecte nou amb el següents requisits:

  • Un fons i almenys 2 personatges/objectes.

  • Han de dir alguna cosa els dos objectes, pot ser gravació d’àudio i/o escrit.

  • Els dos personatges es mouran i un d'ells aconseguirà punts per atrapar l'altre.

  • Preferiblement els personatges o objectes a atrapar estaran relacionats amb la nostra matèria (molècules orgàniques, vocals, eines...)

  • Almenys un dels objectes canviarà de vestit.

  • Cal incorporar almenys un dels  blocs de control de bucle; "repeteix x" "repeteix fins" i/o per sempre.

  • Cal incorporar almenys un dels  blocs de control condicional:  "si x llavors... sino ..."  i/o "si x llavors..."

  • Ha de tenir una variable per comptar els punts.

  • Pots ser tot el creatiu que vulguis però incorpora algun element de la teva matèria; per què no atrapar nombres primers o divisibles? o parts del cos humà?... A més pots fer que resti punts si atrapen elements no correctes!

  • Adaptar-ho al teu gust o matèria sense límits!



Activitat 5

Activitat obligatoria 5: Joc transferible a l'aula

Per realitzar aquesta pràctica transferible i que s'ha d'experimentar a l'aula, caldrà que et planifiques bé per aplicar a l'aula el projecte i lliurar una petita memòria adjunta aquí al moodle de la seva aplicació (nivell on ho has aplicat, èxit de la proposta, comentaris dels alumnes, dificultats trobades, aprenentatges o descobriments realitzats i valoració final i futures millores) .

Per a fer-ho et presento una sèrie d'exemples, inspira't en alguns d'ells com a guia però dóna-li el teu toc creatiu i adapta'ls a la teva tasca docent. Pot ser una bona idea plantejar-ho com un joc de repàs o per exercitar algun tema vist. Així cal tenir en compte que després amb l'ordinador ells acaben els exercicis molt ràpidament i cal que planifiqueu bé la temporització, també és convenient introduir elements aleatoris (per exemple a control trobareu "nombres a l'atzar") i si és possible diferents nivells de dificultat de forma que la dificultat s'incrementi.

Si eres docent d'àrees com Tecnologia o TIC, o bé ja t'has introduït a la programació amb l'alumnat o bé tens interès en introduir-la amb el teu alumnat és molt convenient realitzar la 2a PART.

Tens 2 opcions o crear un joc nou o aprofitar el de la pràctica 4 (perseguir algun objecte relacionat amb la matèria) però incorporant respostes/objectes no vàlides i que restaran vides als jugadors...

1a PART: Jocs d'atrapar o de preguntes i respostes (OBLIGATORIA)

Cal realitzar un basat en l'activitat 4, o bé un joc de preguntes i respostes o altre tipus de joc, per treballar la teva matèria amb el teu alumnat, aquí tens alguns exemples (atenció tots els materials d'aquesta pràctica estan realitzats amb Scratch 2.0, els canvis no són importants però cal prestar atenció!)

Joc de preguntes sobre les capitals del món

https://sites.google.com/a/escolaelcim.com/scratch-el-cim-teia/videotutorials/jocdepreguntessobrelescapitalsdelmon

Un exemple amb puntuació en funció que la resposta sigui correcta o incorrecta. https://scratch.mit.edu/projects/84054944/#editor

Un exemples "inspirats" amb l'anterior  i elaborats per un alumne de 4rt ESO

https://scratch.mit.edu/projects/96675010/

Joc de preguntes amb resposta per arrossagament d'imatges

https://scratch.mit.edu/projects/89513083/

Un concurs de càlcul 

https://scratch.mit.edu/projects/84327932/

Tutorials (són per la versió 2.0 i 1.4 però no canvien gaire respecte de la versió actual de Scratch)






2a PART: Els alumnes també són creadors!  (OPCIONAL)

Scratch és una gran eina per crear activitats i projecte per treballar els nostres continguts, però el seu vertader potencial es com a eina d'iniciació a la programació. Conté totes les estructures de qualsevol llenguatge de programació, però amb un entorn i facilitat d'ús perfecte per a qualsevol edat.

En aquesta 2a part, caldrà introduir a  l'alumnat en la programació. A partir del joc creat a la 1a part caldrà que l'alumnat revisi el codi, faci un "remix del projecte" i el modifiqui per introduir noves característiques. Per exemple des d'allò més senzill com són introduir noves preguntes, a programació un poc més complexa com ara fer seguiment de la puntuació per pujar de nivell, canviar personatges i l'entorn o desenvolupar el seu propi joc a partir dels tutorials... les possibilitats són pràcticament infinites, t'atreveixes???

LLIURAMENT: El projecte i la Memòria de l'experimentació  (OBLIGATÒRIA)

Una vegada finalitzat, s’ha de compartir I aplicar a l'aula. Posteriorment cal PUBLICAR EN AQUEST FÒRUM l’adreça del projecte,  i lliurar una petita memòria adjunta (al fòrum directament o en PDF) aquí al moodle de la seva aplicació (nivell on ho has aplicat, èxit de la proposta, comentaris dels alumnes, dificultats trobades, aprenentatges o descobriments realitzats i valoració final i futures millores) .

I recorda que:

També cal afegir el teu projecte a l'estudi de Scratch que he creat per al curs, aquest estudi servirà de repositori dels nostres projectes i així podreu consultar, modificar i  millorar el codi de tots els companys del curs:


  • Eduteka - Programación en la Educación Escolar

  • URL

  • Impressionant recull de materials, articles i exemples de projectes

  • Pràctiques per a professors i estudiants (scratch 3.0)

  • URL

  • Manual molt complet i amb molts exercicis per fer a l'aula

  • GUIA DE REFERÈNCIA D'SCRATCH 2.0

  • Fitxer

  • Aquest arxiu és una guia que vos pot servir per a consulta.  Senyala els canvis més importants respecte la versió d'Scratch 1.4 i les noves funcionalitats de la versió 2.0. Descriu les diferents zones de l'entorn i de les categories especificant la utilitat d'instruccions. 

  • Programació amb Scratch. Quadern de treball per a estudiants.

  • URL

  • "Programació de Computadores con Scratch

  • Cuaderno de Trabajo para estudiante" i "Guía para docentes sobre

  • Algoritmos y Programación en la Educación Escolar"

  • Tutorial de Scratch amb exercicis

  • URL

  • Web Programamos

  • URL

  • A la pestanya material, trobareu  recursos i material  amb Scratch per a diferents etapes educatives (primària , secundària i estan preparant material per cicles formatius).

  • Trobareu des de el llibre "Informàtica creativa" (es pot descarregar en pdf), fins a un detector de so, videojocs, interacció amb vídeo amb jocs d'Scratch, etc.

  • El sostre de Scratch - Què és pot arribar a fer amb Scratch

  • URL

  • Alguns dels projectes més complexos (i al·lucinants!) que trobem a dia d’avui a Scratch.

  • Code.org

  • URL

  • Code.org ésuna organització sense ànim de lucre amb un lloable objectiu: difondre la programació com a part de l'educació bàsica dels joves. 

  • A la web trobareu una àmplia secció educativa del web en la qual es poden provar algunes tècniques d'aprenentatge de la programació i practicar directament des del propi navegador web. I fins i tot podem crear grups-classe per fer el seguiment dels tutorials amb els quals treballaran els nostres alumnes. També podem veure una amplíssima selecció d'enllaços amb tutorials sobre llenguatges de programació, explicacions sobre com crear pàgines web i fins i tot aplicacions per a mòbils.



  • Projectes interessants
  • Sortint d'una cova

  • URL

  • Aplicant de forma paralel·la diversos programes sobre un objecte, permet que recòrrer un camí de forma automàtica.

  • Polígons regulars

  • URL

  • Projecte per aprendre a dibuixar polígons regulars, fins i tot dibuixar mandales.

  • Producció musical

  • URL

  • Procés de realització d'una rumba, i arranjaments.


 



Otros recursos: (cosas duplicadas de antes?)

Eduteka: https://eduteka.icesi.edu.co/modulos/9








Comments